Så funkar det att lära sig ett nytt språk på distans

Det blev en annorlunda vår för både lärare och elever på SFI (Svenska för invandrare) när corona-utbrottet ledde till distansundervisning.

Jurate Savickiene längtar tills att hela klassen kan återigen träffas på SFI.

Jurate Savickiene längtar tills att hela klassen kan återigen träffas på SFI.

Foto: Sofie Olsson

Vimmerby2020-08-15 14:00

Från och med den 18 mars stängdes gymnasieskolor, högskolor och SFI för undervisning på plats. SFI-lärarna på Vimmerby lärcenter fick snabbt lägga om arbetssättet.

– Skolan stängde en onsdag, redan på måndagen där efter var vi igång med distansundervisning till 100 procent, berättar Jana Anckarman, lärare på SFI.

Undervisningen har sett olika ut beroende på vilken nivå eleverna befinner sig på. Jana Anckarman undervisar en grupp där många varit analfabeter när de började studera, många av dem har knappt hållit i en penna tidigare och kanske aldrig sett en dator innan de kom till Sverige.

– Mina elever har fått pappersarbete, de har fått komma till skolan en gång i veckan och hämta material som jag sammanställt, och sedan lämna det nästa vecka när de hämtar nytt. Den tiden varje vecka har vi också kunnat prata lite.

Andra grupper har genomfört sina studier digitalt, en del har fått låna dator från Lärcenter. Vissa som inte har tillgång till internet hemma har fått komma på schemalagda tider till skolan för att nyttja uppkopplingen där. 

Just tekniken har varit en av de största utmaningarna med distansundervisningen enligt Anckarman.

– Det är kanske svårt att förstå själv när man är uppväxt med dator och mobil men det här att öppna en dator och så finns det dels en inloggning för datorn och sen ska man ha en inloggning till sitt egna konto på någon lärplattform, det kan vara svårt för dem att förstå ibland. Det är många som har fått komma hit och jag har fått visa dem hur man gör.

Den muntliga delen har också varit en utmaning.

– Det är väl där vi känner att man tappar mest. Men det har vi löst på vissa sätt, genom skype och whatsapp, att man har möten någon gång i veckan, men det blir inte alls samma som att ha dem här. Annars har vi dem här i 15 timmar i veckan och pratar med dem varje dag, här har det kanske blivit att man pratar med varje elev en kvart i veckan, säger Anckarman. 

Jurate Savickiene kommer från Litauen och har studerat på SFI i ett och ett halvt år. 

– Jag tycker att SFI på distans funkar bra men passar inte så bra för mig. Jag är jättekommunikativ och gillar att träffa nya människor och prata, men nu har det varit stängt, säger hon. 

På måndag öppnar skolan igen, om än i mindre grupper, och det ser hon fram emot.

– Jag hoppas att det blir bättre sen och vi kan träffa lärare och elever i Lärcenter. 

"Genomgående på alla var att man saknade skolan, alla skriver att det har funkat och att man fått hjälp av sina lärare, men det är alltid bättre att vara i skolan." berättar Jana Anckarman om en enkät som genomförts bland elever kring hur de upplever distansundervisningen.
"Genomgående på alla var att man saknade skolan, alla skriver att det har funkat och att man fått hjälp av sina lärare, men det är alltid bättre att vara i skolan." berättar Jana Anckarman om en enkät som genomförts bland elever kring hur de upplever distansundervisningen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!