Rekordsiffror för Vimmerbyföretaget

"Tittar man på det senaste bokslutet är det är det bästa år som vi haft sedan starten", berättar Mikael Carlsson, vd för RM Snickerier i Vimmerby.

Försäljningschef Mattias Lennström och vd Mikael Carlsson vid leveransklara fönster som ska till en bostadsrättförening i Göteborg. Under året har RM Snickerier slagit rekord trots en ostabil omvärld. "Det har varit skönt man har inte behövt oroa sig för att inte ha jobb till personalen. Det är ändå 45 stycken i fabriken här i Vimmerby", berättar Mikael Carlsson.

Försäljningschef Mattias Lennström och vd Mikael Carlsson vid leveransklara fönster som ska till en bostadsrättförening i Göteborg. Under året har RM Snickerier slagit rekord trots en ostabil omvärld. "Det har varit skönt man har inte behövt oroa sig för att inte ha jobb till personalen. Det är ändå 45 stycken i fabriken här i Vimmerby", berättar Mikael Carlsson.

Foto: Jimmy Karlsson

Vimmerby2023-01-26 06:00

Företaget som specialiserar sig på fönster har varit igång sedan 1986, och de senaste åren har utvecklingen gått uppåt ordentligt. 

– Under hela pandemin har vi ökat som att det vore högkonjunktur. Under 2022 blev omsättningen drygt 20 procent högre. Branschen har i det stora hela haft det rätt bra under året. Det har varit mycket att göra och bra orderbeläggning fram till nu. Det är vi tacksamma för. Så det hoppas vi på nu också även om det nu blir lite kämpigare att sälja, säger Mikael Carlsson.

undefined
Företaget tillverkar 12 000 till 15000 fönsterluft per år. "Vi tillverkar inte något för att det ska vara billigt utan för att det ska vara bra, snyggt och till hög kvalité. För fönster byter du bara en gång i ditt liv förhoppningsvis, eller inte ens det. Det är sällanköpsvaror", säger vd Mikael Carlsson.

Många nybyggnationer har den senaste tiden bromsats i Sverige vilket drabbar många företag inom byggbranschen. Enligt Boverket (myndigheten för samhällsplanering, byggande och boende) ser prognoserna framåt dystra ut på grund av stigande räntor och energikostnader i kombination med höjda byggkostnader. Hos RM Snickerier har trenden märkts av.

– Vi har några projekt som vi vet skjuts på framtiden. Men än så länge har vi att göra. Sedan vet man inte hur det kommer att bli. För oss är de tuffa tiderna att sälja nu. Konsumenter köper mindre under säsongen december till februari. När det är kallt, då vill man ofta inte byta fönster utan det gör man ofta i april, maj och under hösten. Så vi går mot en bättre säsong även om det är lågkonjunktur.

undefined
Det är svajigt i bygg branschen men hos RM Snickerier finns i nuläget finns det inga planer på varsel. "Vi har det fortfarande bra så har inte planer på några åtgärder", säger Mikael Carlsson. På bild är ett specialfönster beställt till gammalt bostadshus i Göteborg.

Företaget har under året anställt ett par personer och är nu 45 anställda. Men trots den positiva utvecklingen har företaget inte varit utan utmaningar under de senaste åren. 

– Materialtillgång har varit en utmaning och prisökningar som de sista två åren varit mer än dubbelt av det normala. Men vi har klarat av det. En av fördelarna med ett litet företag är att det går att ta snabba beslut. Bestäms något idag kan det vara igång imorgon. Personalen är väldigt duktiga och snabba på att ställa om när det behövs.

undefined
Roland Pettersson är en av de anställda. Han tillverkar specialbeställda fönsterbågar.

Även de ökade elpriserna har indirekt påverkat. 

– Vi är själva inte så elintensiva och använder vårt eget spån till att värma upp fabriken. Vi hade också tur och tecknade ett treårsavtal vid rätt tillfälle. Däremot blir vi påverkade av elpriset eftersom vissa av våra kunder påverkas ekonomiskt och väjer att avvakta med sina fönsterköp. 

undefined
Försäljningschef Mattias Lennström, t.v och vd Mikael Carlsson vid tre meter höga fönster som ska levereras till Norge.

Hur ser visionen ut framåt?

– Det är svårt med konjunkturen som är, man vet inte vad som händer. Men vi kommer att fortsätta utveckla de produkter vi har för att ha det som markanden efterfrågar. Vi kommer också förnya maskinparken. 

undefined
Enormt stort fönster till villa vid Oslofjorden. För stort för att att glasas i fabriken. Sker på plats.
undefined
Försäljningschef Mattias Lennström och vd Mikael Carlsson vid produktutställningen.
undefined
Utställning med företagets produkter. Exemplet visar hur svårt det kan vara att se skillnad mellan trä och aluminiumfönster.
Mattias Lennström är försäljningschef hos RM Snickerier.
Mattias Lennström är försäljningschef hos RM Snickerier.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!