Företaget som specialiserar sig på fönster har varit igång sedan 1986, och de senaste åren har utvecklingen gått uppåt ordentligt.
– Under hela pandemin har vi ökat som att det vore högkonjunktur. Under 2022 blev omsättningen drygt 20 procent högre. Branschen har i det stora hela haft det rätt bra under året. Det har varit mycket att göra och bra orderbeläggning fram till nu. Det är vi tacksamma för. Så det hoppas vi på nu också även om det nu blir lite kämpigare att sälja, säger Mikael Carlsson.
Många nybyggnationer har den senaste tiden bromsats i Sverige vilket drabbar många företag inom byggbranschen. Enligt Boverket (myndigheten för samhällsplanering, byggande och boende) ser prognoserna framåt dystra ut på grund av stigande räntor och energikostnader i kombination med höjda byggkostnader. Hos RM Snickerier har trenden märkts av.
– Vi har några projekt som vi vet skjuts på framtiden. Men än så länge har vi att göra. Sedan vet man inte hur det kommer att bli. För oss är de tuffa tiderna att sälja nu. Konsumenter köper mindre under säsongen december till februari. När det är kallt, då vill man ofta inte byta fönster utan det gör man ofta i april, maj och under hösten. Så vi går mot en bättre säsong även om det är lågkonjunktur.
Företaget har under året anställt ett par personer och är nu 45 anställda. Men trots den positiva utvecklingen har företaget inte varit utan utmaningar under de senaste åren.
– Materialtillgång har varit en utmaning och prisökningar som de sista två åren varit mer än dubbelt av det normala. Men vi har klarat av det. En av fördelarna med ett litet företag är att det går att ta snabba beslut. Bestäms något idag kan det vara igång imorgon. Personalen är väldigt duktiga och snabba på att ställa om när det behövs.
Även de ökade elpriserna har indirekt påverkat.
– Vi är själva inte så elintensiva och använder vårt eget spån till att värma upp fabriken. Vi hade också tur och tecknade ett treårsavtal vid rätt tillfälle. Däremot blir vi påverkade av elpriset eftersom vissa av våra kunder påverkas ekonomiskt och väjer att avvakta med sina fönsterköp.
Hur ser visionen ut framåt?
– Det är svårt med konjunkturen som är, man vet inte vad som händer. Men vi kommer att fortsätta utveckla de produkter vi har för att ha det som markanden efterfrågar. Vi kommer också förnya maskinparken.