Pengarna kunde ha investerats i sjukvården

Regionstyrelsens ordförande Angelica Katsanidou påstår att regionens köp av Kalmar flygplats för 80 miljoner kronor inte påverkar sjukvården i länet.

Skribenten är kritisk till uttalandet att de pengar som regionen satsar på flygplatsen inte skulle påverka sjukvården i länet.

Skribenten är kritisk till uttalandet att de pengar som regionen satsar på flygplatsen inte skulle påverka sjukvården i länet.

Foto: Terje Pedersen/TT

Debatt2020-01-29 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hon menar tydligen att ett överskott från föregående år är ”nya” pengar som hon kan använda utan att prioritera mot annat. Självklart hade våra 80 miljoner kronor kunnat investeras i sjukvården eller kollektivtrafiken istället.

Men det är ännu värre att hon nu talar tyst om vad pengarna ska användas till. Hela vinsten placeras i flygplatsbolaget för att subventionera en ny flyglinje Kalmar-Ronneby-Frankfurt. På det viset minimerar man insyn i hur pengarna används och gör det enklare att använda skattepengar som stöd till privata företag. Socialdemokraterna hade Frankfurtflyg som vallöfte och har tidigare varit tydliga med att flygplatsköpet gör att man nu har pengar till det (Barometern 18:e november). Men internationella flyglinjer från Kalmar har redan tidigare haft svårt att hitta passagerare. Berlinlinjen lades ned 2016.  Det finns ingen anledning att tro att det skulle gå bättre den här gången.

När kritiken nu kommer pratar Katsanidou istället bara om Stockholmsflyg, ambulansflyg och brandflyg som ju inte är hotade. Hon tidigarelägger också besluten i regionfullmäktige från april till början av februari. Det gör att den pågående namninsamlingen mot affären på www.mittskifte.org som redan har samlat 1 600 namn får kortare tid på sig att spridas.

Katsanidou talar vackert om regionens miljöarbete men redovisar inte hur mycket större klimatutsläpp en helt ny flyglinje orsakar. En persons tur-och-returresa Kalmar-Frankfurt motsvarar ungefär en fjärdedel av en svensks årliga fossila utsläpp. En subvention av Frankfurtflyget saboterar regionens mål om en fossilbränslefri region 2030.

Med en pågående klimatkris borde det vara självklart att inte använda skattepengar för att subventionera en onödig flyglinje och kraftigt ökade koldioxidutsläpp i vår region.