Kisas företagare tycker olika om förbifarten

Företagen utmed Storgatan Àr splittrade till satsningen Förbifart Kisa. NÄgra menar att det kan bli förödande för deras verksamheter och andra ser det som nödvÀndigt för att kunna utvecklas.

Sofia Forsberg, Àgare av Café Columbia, stÀller sig negativ till en framtida ombyggnad.

Sofia Forsberg, Àgare av Café Columbia, stÀller sig negativ till en framtida ombyggnad.

Foto: MĂ€rta Svensson

Kisa2023-08-25 05:00

Enligt Lars Sandström, Ă€gare av skoaffĂ€ren Skon vid bron, skulle en förbifart bli dramatisk för butiken. 

– Vi skulle tappa vĂ€ldigt, vĂ€ldigt mycket. Kunder som kommer hit Ă€r alltid pĂ„ vĂ€g hit eller dit, de ska till sommarstugan eller till Vimmerby till exempel. Enkelt uttryckt skulle vi drabbas mycket. 

Tror du inte att god marknadsföring och en bra butik fortsatt kan fÄ personer att Äka in till Kisa för att handla precis som i Vimmerby?

– Det tror jag inte pĂ„. Är man pĂ„ vĂ€g nĂ„gonstans vill man komma fram. 

Vad skulle du vilja sÀga till politikerna som vill ha förbifarten?

– Jag tror inte de förstĂ„r hur mycket vi kommer att drabbas. Ett vanligt argument Ă€r att det funkar i GrĂ€nna och i Borensberg men det kommer inte funka för Kisa. Det finns besökare som kommer till Kisa men det stora flertalet Ă„ker vidare. 

undefined
Lars Sandström, Àgare av Skon vid bron, menar att nÀr hans kunder stannar gÄr de till Kisas andra affÀrer ocksÄ.

Sofia Forsberg Ă€r Ă€gare av CafĂ© Columbia och hĂ„ller med om att om trafiken skulle ledas bort frĂ„n gatan skulle det vara svĂ„rare att locka besökare. 

– Vi skulle mĂ€rka en jĂ€ttestor skillnad. Skulle inte den gĂ„ förbi hĂ€r skulle vi förlora massor. Vi skulle tappa turister som inte kĂ€nner till stĂ€llet. 

Innan hon Ă€gde ett kafĂ© tyckte hon att en förbifart i Kisa skulle vara perfekt. 

– I dagslĂ€get Ă€r jag inte för en förbifart.

undefined
Sofia Forsberg, Àgare av Café Columbia, stÀller sig negativ till en framtida ombyggnad.

MĂ„nga tunga fordon som Ă„ker igenom Kisa Ă€r pĂ„ vĂ€g eller frĂ„n Södra Woods, KindasĂ„gen. Magnus Fransson, platschef, och Lena VikmĂ„ng, hĂ„llbarhetschef, tycker att förbifart Kisa skulle vara viktig för sĂ€kerheten. De menar att korsningen som svĂ€nger in till industriomrĂ„det Karleby Ă€r en trafikfara. 

– SĂ€kerhetsperspektivet Ă€r den stora vinningen, sĂ€ger Magnus Fransson. 

Att fĂ„ en förbifart öster om Kisa skulle göra att den tunga trafiken som Ă„ker till Södra Woods inte gĂ„r igenom samhĂ€llet. 

– Trafiksituationen med korsningen och den tunga trafiken kan vi hĂ„lla med om att det inte Ă€r optimalt. Vi ser plankorsningen som en farlig korsning pĂ„ vĂ€g ut mot industriomrĂ„det, sĂ€ger Lena VikmĂ„ng. 

Det Ă€r inte bara sĂ€kerheten som kommer att bli bĂ€ttre enligt Fransson och VikmĂ„ng. För deras del kommer logistikflödena att bli smidigare. 

– Vid expansion Ă€r det viktigt att fĂ„ till den sĂ„ fort som det gĂ„r. Vi förstĂ„r att det kommer att ta tid men det skulle vara bra om processen och beslutet skyndas pĂ„. Den Ă€r viktig för Kisa och framför allt sĂ€kerheten, sĂ€ger Magnus Fransson. 

undefined
Vid expansion blir en förbifart viktig för Södra.
Skon vid bron Àr ett av företagen som kommer att drabbas om det blir en förbifart Kisa.
Skon vid bron Àr ett av företagen som kommer att drabbas om det blir en förbifart Kisa.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!