Enligt Lars Sandström, Àgare av skoaffÀren Skon vid bron, skulle en förbifart bli dramatisk för butiken.
â Vi skulle tappa vĂ€ldigt, vĂ€ldigt mycket. Kunder som kommer hit Ă€r alltid pĂ„ vĂ€g hit eller dit, de ska till sommarstugan eller till Vimmerby till exempel. Enkelt uttryckt skulle vi drabbas mycket.
Tror du inte att god marknadsföring och en bra butik fortsatt kan fÄ personer att Äka in till Kisa för att handla precis som i Vimmerby?
â Det tror jag inte pĂ„. Ăr man pĂ„ vĂ€g nĂ„gonstans vill man komma fram.
Vad skulle du vilja sÀga till politikerna som vill ha förbifarten?
â Jag tror inte de förstĂ„r hur mycket vi kommer att drabbas. Ett vanligt argument Ă€r att det funkar i GrĂ€nna och i Borensberg men det kommer inte funka för Kisa. Det finns besökare som kommer till Kisa men det stora flertalet Ă„ker vidare.
Sofia Forsberg Àr Àgare av Café Columbia och hÄller med om att om trafiken skulle ledas bort frÄn gatan skulle det vara svÄrare att locka besökare.
â Vi skulle mĂ€rka en jĂ€ttestor skillnad. Skulle inte den gĂ„ förbi hĂ€r skulle vi förlora massor. Vi skulle tappa turister som inte kĂ€nner till stĂ€llet.
Innan hon Àgde ett kafé tyckte hon att en förbifart i Kisa skulle vara perfekt.
â I dagslĂ€get Ă€r jag inte för en förbifart.
MÄnga tunga fordon som Äker igenom Kisa Àr pÄ vÀg eller frÄn Södra Woods, KindasÄgen. Magnus Fransson, platschef, och Lena VikmÄng, hÄllbarhetschef, tycker att förbifart Kisa skulle vara viktig för sÀkerheten. De menar att korsningen som svÀnger in till industriomrÄdet Karleby Àr en trafikfara.
â SĂ€kerhetsperspektivet Ă€r den stora vinningen, sĂ€ger Magnus Fransson.
Att fÄ en förbifart öster om Kisa skulle göra att den tunga trafiken som Äker till Södra Woods inte gÄr igenom samhÀllet.
â Trafiksituationen med korsningen och den tunga trafiken kan vi hĂ„lla med om att det inte Ă€r optimalt. Vi ser plankorsningen som en farlig korsning pĂ„ vĂ€g ut mot industriomrĂ„det, sĂ€ger Lena VikmĂ„ng.
Det Àr inte bara sÀkerheten som kommer att bli bÀttre enligt Fransson och VikmÄng. För deras del kommer logistikflödena att bli smidigare.
â Vid expansion Ă€r det viktigt att fĂ„ till den sĂ„ fort som det gĂ„r. Vi förstĂ„r att det kommer att ta tid men det skulle vara bra om processen och beslutet skyndas pĂ„. Den Ă€r viktig för Kisa och framför allt sĂ€kerheten, sĂ€ger Magnus Fransson.