Uppmaningen: Lämna aldrig ut dina koder

"Tio procent av den anmälda brottsligheten är bedrägerier. 100–150 personer anmäler att de blivit lurade på internet varje år", säger polisen Håkan Karlsson.

Livet blir lite knepigare för närbedragarna, efter den här kvällen i Vena Bygdegård. Linus Ivarsson berättade hur man kan undvika att bli lurad.

Livet blir lite knepigare för närbedragarna, efter den här kvällen i Vena Bygdegård. Linus Ivarsson berättade hur man kan undvika att bli lurad.

Foto: OLOF CARLSON

Hultsfreds kommun2019-11-20 09:00

Det sa kommunpolisen Håkan Karlsson från Vimmerby, som deltog i träffen på Vena bygdegård, för att tillsammans med kommunens säkerhetschef Linus Ivarsson och Ulf Månsson från Swedbank berättade mer om vilka fällor som finns på nätet och framförallt hur man undviker att hamna i dem.

Håkan Karlsson berättade att bedrägerierna i hela landet omfattade hela 37 miljoner kronor. Det är siffror från augusti 2017.

Han passade också att berätta lite om några fall ur verkligheten, som han stött på i jobbet. Den ena kuppen fräckare än den andra.

"Man ska aldrig, aldrig, aldrig lämna ut koder och Bank-ID". Talkören  ekade i bygdegården, när de tre föreläsarna bildligt talat bankade in mantrat. Det kom att bli rena publikrekordet för de här träffarna, som görs inom ramen för Grannsamverkan mot brott. Det var 80 personer anmälda till sittningen. Och lika många hade anmält sig till onsdagskvällen. Många oroar sig för att bli utsatta för nätbedrägerier.

Den här turnén går sedan vidare till både Mörlunda och Virserum under nästa vecka.

Visst finns det anledning att oroa sig för att bli drabbad, tycker Linus Ivarsson. Vem som helst kan bli lurad, om det vill sig illa.

– Det finns alltid en risk, sa han. Det gäller att vara observant. Och vara beredd att kasta på luren. 

Den här typen av brottslighet drabbar oftast lite äldre personer som kanske inte känner sig jättebekväma med datorer och teknik. 

Många bedrägerier handlar om att någon ringer upp, och säger sig vara från banken och att något håller på att hända på offrets bankkonto och ber om inloggningsuppgifter.

– Det är vältaliga personer, som ger ett trovärdigt intryck, säger Linus Ivarsson. De ger ofta intryck av att de känner personen i fråga.

Bedragarna har ofta gjort sin hemläxa, det är skrämmande hur mycket man kan ta reda på om en människa bara genom några sökningar på internet. Och genom att använda uppgifterna kan bedragaren verka som om hen vore väl bekant. 

Med sig själv som "offer" gjorde Linus Ivarsson en snabb kartläggning för att visa lite av vad som går att plocka fram på nätet, utan några större arbetsinsatser. 

– Banken ringer aldrig upp och ber om kontonummer eller liknade, säger Ulf Månsson från Swedbank. Vi jobbar inte på det viset.  Man ska aldrig, aldrig lämna ut några koder.

Det är skrämmande hur mycket kan få veta om en människa genom några enkla sökningar på nätet. Linus Ivarsson visade hur bedragarna kan gå till väga för att bli "bekant" med sitt offer.
Det är skrämmande hur mycket kan få veta om en människa genom några enkla sökningar på nätet. Linus Ivarsson visade hur bedragarna kan gå till väga för att bli "bekant" med sitt offer.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!