Kommunens personal tankade 114 000 liter diesel

Trots höga mÄlsÀttningar gÄr det lÄngsamt för Hultsfreds kommun att stÀlla om till fossilfritt. Knappt fyra av tio bilar i de kommunala verksamheterna Àr miljöbilar.

5 783 kilo biogas tankades i kommunens bilar under förra Äret. Men diesel Àr fortfarande det dominerande brÀnslet.

5 783 kilo biogas tankades i kommunens bilar under förra Äret. Men diesel Àr fortfarande det dominerande brÀnslet.

Foto: Jimmy Larsson

Hultsfred2022-06-13 05:00

Vimmerby Tidning har tittat nÀrmare pÄ brÀnsleförbrukningen i kommunens bilar. Diesel Àr fortfarande det överlÀgset vanligaste brÀnslet, enligt en sammanstÀllning som gjorts av kommunens hÄllbarhetsstrateg Arvid Lindblad. Under 2021 sÄg fördelningen mellan olika brÀnslen ut sÄ hÀr:

114 764 liter diesel

3 473 liter bensin

5 783 kilo biogas

2 452 liter biodiesel

Under perioden 2009–2020 minskade bensinförbrukningen samtidigt som kommunens förbrukning av diesel ökade stort.

Har bensinen i första hand bytts ut mot diesel i kommunens verksamheter?

– Det fanns flera bensinbilar och flexifuelare innan. De har ersatts av diesel nĂ€r det begav sig. Bensinarna har dock kommit in nĂ„got igen pĂ„ grund av hybridtekniken och gasbilar. Nu och framöver tar vi steg bort frĂ„n det fossila, sĂ€ger Arvid Lindblad.

Varför har ni valt just dieselbilar?

– DĂ€rför att det har varit ett rimligare alternativ mot bensinbilar under dessa Ă„ren gĂ€llande driftsekonomi och miljö. Sedan har dieslar bytts ut mot el- och gasbilar.

Hultsfreds kommun hade tidigare som mÄlsÀttning att öka andelen miljöbilar till 90 procent Är 2020. TvÄ Är senare har kommunen fortfarande inte nÄtt mÄlet. I dagslÀget uppgÄr andelen miljöbilar till 38,3 procent. I den siffran ingÄr bÄde personbilar och lÀtta lastbilar.

Tittar man bara pÄ personbilar Àr miljöbilsandelen 62,1 procent. Av de lÀtta lastbilarna Àr 4,8 procent miljöbilar.

– MĂ„let sattes 2011, det fĂ„r man ha i bakhuvudet. Definitionen har Ă€ndrats efter det. Miljöbilar var nĂ„gonting annat Ă€n vad det Ă€r i dag, sĂ€ger Arvid Lindblad.

Vidare pekar han pÄ att det tidigare inte har funnits samma möjligheter som i dag att ladda elbilar och tanka biogasbilar.

Varför Àr det sÄ stor skillnad mellan personbilar och lÀtta lastbilar?

– Det beror mycket pĂ„ hur fordonsparken Ă€r sammansatt. Vi har lite lĂ€ttare att pĂ„verka personbilarna, sĂ€ger Arvid Lindblad och tillĂ€gger att de byts ut i större antal, medan lĂ€tta lastbilar behĂ„lls över lĂ€ngre tid.

Kommunen har tills vidare slÀppt mÄlet om 90 procent miljöbilar. Numera Àr mÄlet att ha en 100 procent fossiloberoende fordonspark.

– Hur nĂ€sta miljöbilsdefinition blir pĂ„verkar hur vi sĂ€tter mĂ„l framĂ„t – alltsĂ„ om miljöbilar eller vad det ska heta.

Enligt de senaste siffrorna Àr 64,4 procent av kommunens fordon fossiloberoende, vilket innebÀr att de kan drivas pÄ förnybara brÀnslen.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!