Föreningen Astrid Lindgrens Hembygd vill som sagt göra ett prov med att återstarta persontrafiken och i sin skrivelse lägger man fram en lång rad argument för för sin sak.
"Genom nedläggning av Krösatågstrafiken mellan Nässjö och Oskarshamn har restiden på de längre sträckorna kraftigt förlängts och bil är det enda tidsmässigt realistiska alternativet, skriver ALH i sitt brev till Landstinget.
Föreningen pekar också på att kommunerna i regionen är helt överens om att arbetsmarknadsregionerna behöver förstoras och i det sammanhanget är järnvägen Nässjö-Oskarshamn av avgörande betydelse.
"I det av Kalmar län framtagna Trafikförsörjningsprogrammet fram till 2025 saknas helt trafikering med persontåg på sträckan Hultsfred-Nässjö", skriver ALH. " Samtidigt redovisas stora brister i nåbarheten från Oskarshamn till nationella och storregionala tillväxtmotorer som Göteborg och Jönköping.
För att få fart på tågen mellan Oskarshamn och Nässjö igen, föreslår Astrid Lindgrens Hembygd att länstrafikbolagen i Kalmar och Jönköping går samman om ett försöksprojekt, liknande det som planeras mellan Värnamo och Halmstad, med kopplingar till Eksjö och Nässjö.
Där vill länstrafikbolagen i Jönköping och Halland under tre år testa om det går att öka antalet passagerare.
Sedan tidigare pågår ett intensivt arbete i kommunerna längs banan, för att få igång persontrafiken igen, berättar Michael Leijonhud på Infrastrukturkansliet i Hultsfred.
– I nord sydlig riktning har vi en bra förbindelse via Stångådalsbanan säger han, men i öst-västlig riktning är det svårt, sedan persontrafiken på Bockabanan lades ner i december 2014.
Leijonhud ser också en öppning för ökad godstrafik på järnvägen mellan Oskarshamn och Nässjö, vilket också bör vara positivt för möjligheten till persontrafik.