Gubbsjuk skröna om tonÄrstid i Neapel

Paolo Sorrentino fortsÀtter att förvalta arvet efter sin förebild Fellini i "The hand of god".

Paolo Sorrentinos sjÀlvbiografiska skröna "The hand of god" handlar om Fabiettos (Filippo Scotti) tonÄrstid i 1980-talets Neapel.

Paolo Sorrentinos sjÀlvbiografiska skröna "The hand of god" handlar om Fabiettos (Filippo Scotti) tonÄrstid i 1980-talets Neapel.

Foto: Gianni Fiorito/Netflix

Recension2021-12-03 06:50
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Drama

Titel: The hand of god

Visas pÄ: Bio och Netflix (15 december)

I rollerna: Filippo Scotti, Toni Servillo, Teresa Saponangelo

Regi: Paolo Sorrentino

Speltid: 130 min

Betyg: 3

Netflix fortsÀtter att investera i svulstiga filmer som fÄr biopremiÀr för att kort dÀrpÄ dyka upp pÄ strömningssajten. Den Oscarsprisade regissören Paolo Sorrentino har med tv-serierna "The young pope" och "The new pope" erfarenhet av cinematisk strömning. "The hand of god" Àr emellertid en sjÀlvbiografisk uppvÀxtskildring som visar hur fotbollsspelaren Diego Maradona bokstavligen rÀddade hans unga liv.

Filmen börjar i en trafikstockning och arvet frÄn Federico Fellini Àr dÀrefter fortsatt nÀrvarande. TyvÀrr delar Sorrentino Àven kvinnosyn med sin lÀromÀstare. Huvudpersonen Fabiettos (Filippo Scotti) ÄtrÄ till sin psykiskt sjuka moster framstÄr som en gubbes idealiserade bild av nÄgonting inte helt oproblematiskt.

PÄ det hela taget Àr "The hand of god" en film dÀr tarvligheter mÄlas upp med försonande penseldrag. Resultatet blir en grabbig skröna. Fabiettos syster kommer aldrig ens ut frÄn badrummet, vilket mÄste uppfattas som en metafor för Sorrentinos oförmÄga att skriva vettiga kvinnoroller.

Fabietto Àr heller inte han mycket att hÀnga i granen, en menlös flanör som blott betraktar sin tillspetsade tillvaro i 1980-talets Neapel. Liksom Sorrentinos övriga produktion Àr den största behÄllningen infallsrikedomen och de överraskande utsvÀvningarna. Synd bara att han föddes med kronisk gubbsjuka.