Nevs elbil sĂ„ld – ska tillverkas i TrollhĂ€ttan

Till sommaren kan det tillverkas bilar igen i Saabs gamla fabrik i TrollhĂ€ttan. Det Ă€r förhoppningen sedan Nevs sĂ„lt sina tvĂ„ elbilsprojekt. –Förhoppningsvis kan vi i juli sĂ€ga ”vi Ă€r tillbaka”, sĂ€ger Jihad Mohammad, vd för kanadensiska EV Electra.

Nevs i TrollhÀttan tog över större delen av Saabs konkursbo 2012. Arkivbild.

Nevs i TrollhÀttan tog över större delen av Saabs konkursbo 2012. Arkivbild.

Foto: TT

Ekonomi2023-12-01 12:07

Nevs, som köpte större delen av Saabs konkursbo 2012, har haft stora ekonomiska bekymmer de senaste Ären.

Men nu ser biltillverkningen i den gamla Saabfabriken ut att komma i gÄng igen trots allt. Jihad Mohammad, vars EV Electra nu köpt tvÄ elbilsprojekt av Nevs, hoppas att det kan ske redan till sommaren.

– Det Ă€r snart jul, men folk kommer att börja komma tillbaka i januari, gradvis, sĂ€ger han vid en hastigt sammankallad presstrĂ€ff under den pĂ„gĂ„ende elbilsmĂ€ssan i Göteborg.

– Förhoppningsvis kan vi i juli sĂ€ga ”vi Ă€r tillbaka”.

Sattes i vilolÀge

Nevs togs 2019 över av kinesiska fastighetsjÀtten Evergrande Group, som nÄgra Är senare dock hamnade i finansiell kris.

Det ledde till ett stort varsel pÄ Nevs redan 2021 och ett nytt sÄ sent som i februari nÀr lÄngt gÄngna planer pÄ att sÀlja bolaget gick i stöpet.

Elbilsutvecklaren varslade dÄ merparten av sina cirka 300 kvarvarande anstÀllda och sattes i vilolÀge. Kvar blev bara 23 personer.

Exakt hur fabriken ska tas i bruk igen kommer enligt Nevs att kommuniceras efter hand.

Under krisen hann Nevs utveckla tvÄ elbilar, Pons respektive Emily. Det Àr de projekten som nu sÄlts till EV Electra.

– Senaste gĂ„ngen jag stod inför medierna var för nio mĂ„nader sedan. Nevs hade just fĂ„tt direktiv om att sĂ€ttas i vilolĂ€ge. Det var slutet av en era som startades av Saab pĂ„ exakt samma plats, Stallbacka i TrollhĂ€ttan 1937, sĂ€ger Nevs vd Nina Selander.

– Sedan dess har vi kĂ€mpat med allt vi har för att sĂ€kerstĂ€lla att vĂ„rt arv hĂ„lls vid liv.

"TrollhÀttans arv"

Det ena projektet, Pons, rör sig om en sjÀlvkörande taxibil. Det andra Àr elbilen Emily GT, som drivs av motorer som sitter i hjulen. Emily-projektet utvecklades pÄ bara nio mÄnader och visades upp första gÄngen tidigare i Är.

EV Electra Àr grundat i Libanon och kommer enligt Nevs inom kort att börja montera sina första bilar vid en anlÀggning i Turkiet.

Jihad Mohammad vill att TrollhÀttan ska bli EV Electras största fabrik i Europa.

– Jag kan inte kalla det Saabs arv, men lĂ„t mig kalla det TrollhĂ€ttans arv. För att lyckas ska vi försöka fĂ„ tillbaka allt som sĂ„lts och samla det inom bolaget EV Electra Sweden, sĂ€ger han.

Enligt Peter Eriksson (M), kommunstyrelsens ordförande i TrollhÀttan kan det bland annat bli aktuellt att EV Electra fÄr köpa mer mark i omrÄdet om det behövs för produktionen.

– Vi har haft en diskussion. Om det uppstĂ„r ett behov av mer mark för biltillverkning kommer vi att vara behjĂ€lpliga i det arbetet, sĂ€ger han.

– Nevs har tagit fram en fantastisk produkt, sĂ„ det Ă€r vĂ€ldigt glĂ€djande om vi kan fĂ„ i gĂ„ng biltillverkning igen i TrollhĂ€ttan.

Fakta: Nevs

Saab Automobile, som dĂ„ Ă€gdes av hollĂ€ndska Spyker, gick i konkurs i december 2011. Företaget hade cirka 3 400 anstĂ€llda.

Nevs (National Electric Vehicle Sweden), med grundaren och dÄvarande huvudÀgaren Kai Johan Jiang, köpte större delen av Saabs konkursbo för 1,7 miljarder kronor, affÀren blev klar den 31 augusti 2012.

2019 tog kinesiska Evergrande över Nevs.

2021 varslade Nevs knappt 300 anstÀllda om uppsÀgning i TrollhÀttan.

I februari 2023 varslades merparten (320 av cirka 340) av de kvarvarande anstÀllda. Samtidigt meddelades att bolagets verksamhet skulle sÀttas i vilolÀge.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!