Patientkontrakt ska förbättra sjukvården

De senaste åren har sjukvården i Kalmar län blivit bättre på att ha korta väntetider och vårdköer. Medarbetarna på sjukhusen och hälsocentralerna har långsiktigt och målmedvetet arbetat för att öka sjukvårdens tillgänglighet.

LV Debatt2010-07-17 08:18
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Fortfarande finns det visserligen patienter som tvingas vänta alldeles för länge på läkarbesök eller operation, men Landstinget i Kalmar län är på rätt väg och det landsting i Sverige som har kortast vårdköer.
För patienterna är bra tillgänglighet en viktig kvalitetsfråga, kanske den enskilt viktigaste. Målet är därför att skapa en sjukvård helt utan onödiga köer. För att nå dit vill vi socialdemokrater fortsätta att förbättra vårdgarantin. I framtiden ska det maximalt få gå 95 dagar från det man lyfter telefonen tills behandling eller operation är utförd. Vi tror på att ha höga ambitionsnivåer. Det är nödvändigt om man som vi, vill erbjuda patienterna i Kalmar län Sveriges bästa sjukvård.
Men för att verkligen sätta patienten i centrum krävs det mer än bara korta väntetider. Sjukvården måste också vara organiserad på bästa möjliga sätt runt patienten. Alldeles för ofta möter jag patienter som tycker att samordningen och informationen brister. Som patient ska man ha rätt att uppleva sjukvården som en fungerande helhet. Man har rätt till smidiga överlämningar mellan olika vårdenheter. Man har rätt till tydlig information om vårdplanering och veta de olika tiderna för sin behandling.

Mot den här bakgrunden föreslår vi socialdemokrater att sjukvården ska upprätta särskilda patientkontrakt med den enskilde. Patientkontraktet ska omfatta alla delar i vården: besök, undersökningar, röntgen, remisser. När vården och patienten har kommit överens om vad som ska göras och när, ska kontraktet fungera som en vårdgaranti som säkerställer att patientens sammanlagda tid för undersökning och behandling blir kort. I patientkontraktet ska följande preciseras:
Tidplan för remisser, återbesök och eventuella behandlingar.
Att övergångar mellan olika vårdenheter fungerar. Patienten ska inte själv behöva ringa runt till olika vårdgivare. Det ska vara vårdgivarens ansvar att säkerställa att patienten får vård i tid.
Att det finns uppgifter till de personer patienten kan kontakta. Patienten ska känna sig trygg med vad som kommer att hända och till vem han eller hon ska vända sig om frågor uppstår.
Att vårdgarantin är en rättighet för patienten och en skyldighet för vårdgivaren.
I ett första steg har vi förslagit att patientkontraktet ska ges till patienter med diagnostiserad cancer. Förutom ovanstående delar ska kontraktet innebära att patienten garanteras ett kontaktteam på behandlande klinik och att en särskild vårdgaranti upprättas med tidsmål från misstanke till behandling.
Idén med patientkontrakt kommer från Ortopedkliniken vid Oskarshamns sjukhus. Kliniken har fått stor uppmärksamhet och flera utmärkelser för sitt arbete med att förbättra tillgängligheten till vården. Kliniken har avvecklat alla väntelistor och erbjuder patienterna en operationstid direkt vid läkarbesöket. Maximalt får patienten vänta sex veckor innan operation.
En orsak till framgången på ortopedkliniken är det vårdkontrakt som kliniken har utformat till sina patienter. Kontraktet är utformat som ett löfte till patienten från verksamhetens sida. Konkret och tydligt anger kliniken vad patienten har att förvänta sig av vården och medarbetarna. Genom kontraktet ska den enskilde känna sig trygg och välinformerad.

Jag är övertygad att ortopedklinikens arbetssätt kan föras över till den övriga sjukvården. Landstinget i Kalmar län har de senaste åren blivit bättre och bättre på att utgå från patienten situation. Sjukvården har arbetat mycket kring samverkan och att patientens väg i vården ska vara smidig och överblickbar. Nu är det dags att lägga in en högre växel. Patientkontraktet är ett viktigt sätt att förbättra sjukvården för patienterna.

Lena Segerberg (S)
Landstingsråd