SÄ kapades vÀntetiderna till 1177 pÄ telefon

"I SCV-majoriteten ser vi korta vÀntetider som en nyckel för att den som behöver ska fÄ rÀtt vÄrd i rÀtt tid", skriver Mattias Adolfson, Emmy Ahlstedt och Lena Granath.

"I SCV-majoriteten ser vi korta vÀntetider som en nyckel för att den som behöver ska fÄ rÀtt vÄrd i rÀtt tid", skriver Mattias Adolfson, Emmy Ahlstedt och Lena Granath.

Foto:

Debatt2024-04-05 05:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Har du ringt 1177 pĂ„ senaste? DĂ„ kan du ha mĂ€rkt att vĂ€ntetiderna Ă€r betydligt kortare Ă€n tidigare. GenomsnittsvĂ€ntetiden har nĂ€mligen kapats frĂ„n 22 minuter till cirka 7 minuter. Ett strĂ„lande resultat till följd av en ny modell utan samverkansavtal. 

För oss i SCV-majoriteten har vi varit tydliga med att 1177 pĂ„ telefon Ă€r ett omrĂ„de vi punktmarkerar. 1177 pĂ„ telefon syftar till att svara pĂ„ frĂ„gor, ge egenvĂ„rdsrĂ„d och hĂ€nvisa invĂ„nare vidare till rĂ€tt vĂ„rdnivĂ„. Men att nĂ„ fram till rĂ„dgivningen har under en lĂ€ngre tid varit en alltför utdragen process. DĂ€rför upprĂ€ttades en handlingsplan med en rad Ă„tgĂ€rder för att rĂ„da bot pĂ„ detta. Detta ledde fram till att vi i höstas gick ur det tidigare nationella samverkansavtalet vilket i ett slag halverade vĂ€ntetiden. Trots att antalet samtal varit fĂ€rre har vi inte tummat pĂ„ vare sig kvalitĂ©n eller bemanningen. I Kalmar lĂ€n har 1177 pĂ„ telefon fortsatt varit bemannad med sjuksköterskor och varit tillgĂ€nglig dygnets alla timmar. Det i samband med fĂ€rre antal samtal in har varit ett vinnande koncept för att minska vĂ€ntetiderna. 

I SCV-majoriteten ser vi korta vÀntetider som en nyckel för att den som behöver ska fÄ rÀtt vÄrd i rÀtt tid. Vi har tidigare sett hur lÀngre vÀntetider pÄ just 1177 kan medföra besök pÄ akutmottagning, helt i onödan! Om man Äker till akuten utan egentliga behov av akutvÄrd Àr det inte bara fyra gÄnger sÄ dyrt, man fÄr inte heller precis den vÄrd man behöver. VÄrd utefter behov ska alltid gÀlla i Region Kalmar lÀn och om det inte Àr ett verkligt akut behov dÄ blir man bÀst tillgodosedd genom sjukvÄrdsrÄdgivningen pÄ 1177 och sedan pÄ den hÀlsocentral som man Àr listad pÄ.

Vi vill skapa god och nĂ€ra vĂ„rd pĂ„ riktigt, en lĂ€ttillgĂ€nglig rĂ„dgivning pĂ„ telefon och online kan hjĂ€lpa mĂ€nniskor att hitta rĂ€tt och fĂ„ det stöd de behöver. Samtidigt gĂ€ller det att vi hĂ„ller i rĂ„dgivningens kvalitĂ© och gör förbĂ€ttringar som Ă€r hĂ„llbara i lĂ€ngden. Den halvering av vĂ€ntetiden som vi sett de senaste veckorna hade inte varit hĂ„llbar om verksamheten inte hade jobbat systematiskt med en rad andra förrĂ€ttningar i organisationen, dokumentationstider, rĂ€tt bemanning och tydlighet om vilka samtal som ska hĂ€nvisar vidare. TillgĂ€nglighet Ă€r i sig ett oerhört efterstrĂ€vansvĂ€rt mĂ„l men om det Ă€r pĂ„ bekostnad av kvalitĂ©n pĂ„ sjĂ€lva vĂ„rden eller rĂ„dgivningen Ă€r det inte mycket vĂ€rt för den enskilde. Just dĂ€rför Ă€r det sĂ€rskilt glĂ€djande att vi hittat en vĂ€g fram som gör att vĂ€ntetiderna sjunker utan att vĂ„rdrĂ„dgivningens kvalitet gör detsamma. 

Som mÄnga av Region Kalmar lÀns övriga goda resultat gÀller det att vi hÄlla i framstegen som gjorts. Vi i SCV-majoriteten nöjer oss sÄklart inte heller med dessa framsteg, utan tar snarare dem som ett kvitto pÄ att Region Kalmar lÀn Àr pÄ rÀtt vÀg. VÀntetiderna till 1177 pÄ telefon fÄr inte tillÄtas att ÄtergÄ till tidigare nivÄer. FrÄn vÄr sida i politiken mÄste vi fortsatt se till att punktmarkera frÄgan och möjliggöra det fantastiska arbete som alla de som arbetar med vÄrdrÄdgivningen gör. Det Àr nÀr rÀtt förutsÀttningar för medarbetarna finns som de allra bÀsta resultaten uppstÄr för patienterna. I vÄrt lÀn har vi goda erfarenheter av detta. Nationella patientenkÀter, den nationella hÀlso- och sjukvÄrdsbarometern, granskningar frÄn Socialstyrelsen och öppna jÀmförelser visar alla pÄ att Region Kalmar lÀn och dess medarbetare levererar en hÀlso- och sjukvÄrd i toppklass.