Har du ringt 1177 pÄ senaste? DÄ kan du ha mÀrkt att vÀntetiderna Àr betydligt kortare Àn tidigare. GenomsnittsvÀntetiden har nÀmligen kapats frÄn 22 minuter till cirka 7 minuter. Ett strÄlande resultat till följd av en ny modell utan samverkansavtal.
För oss i SCV-majoriteten har vi varit tydliga med att 1177 pÄ telefon Àr ett omrÄde vi punktmarkerar. 1177 pÄ telefon syftar till att svara pÄ frÄgor, ge egenvÄrdsrÄd och hÀnvisa invÄnare vidare till rÀtt vÄrdnivÄ. Men att nÄ fram till rÄdgivningen har under en lÀngre tid varit en alltför utdragen process. DÀrför upprÀttades en handlingsplan med en rad ÄtgÀrder för att rÄda bot pÄ detta. Detta ledde fram till att vi i höstas gick ur det tidigare nationella samverkansavtalet vilket i ett slag halverade vÀntetiden. Trots att antalet samtal varit fÀrre har vi inte tummat pÄ vare sig kvalitén eller bemanningen. I Kalmar lÀn har 1177 pÄ telefon fortsatt varit bemannad med sjuksköterskor och varit tillgÀnglig dygnets alla timmar. Det i samband med fÀrre antal samtal in har varit ett vinnande koncept för att minska vÀntetiderna.
I SCV-majoriteten ser vi korta vÀntetider som en nyckel för att den som behöver ska fÄ rÀtt vÄrd i rÀtt tid. Vi har tidigare sett hur lÀngre vÀntetider pÄ just 1177 kan medföra besök pÄ akutmottagning, helt i onödan! Om man Äker till akuten utan egentliga behov av akutvÄrd Àr det inte bara fyra gÄnger sÄ dyrt, man fÄr inte heller precis den vÄrd man behöver. VÄrd utefter behov ska alltid gÀlla i Region Kalmar lÀn och om det inte Àr ett verkligt akut behov dÄ blir man bÀst tillgodosedd genom sjukvÄrdsrÄdgivningen pÄ 1177 och sedan pÄ den hÀlsocentral som man Àr listad pÄ.
Vi vill skapa god och nÀra vÄrd pÄ riktigt, en lÀttillgÀnglig rÄdgivning pÄ telefon och online kan hjÀlpa mÀnniskor att hitta rÀtt och fÄ det stöd de behöver. Samtidigt gÀller det att vi hÄller i rÄdgivningens kvalité och gör förbÀttringar som Àr hÄllbara i lÀngden. Den halvering av vÀntetiden som vi sett de senaste veckorna hade inte varit hÄllbar om verksamheten inte hade jobbat systematiskt med en rad andra förrÀttningar i organisationen, dokumentationstider, rÀtt bemanning och tydlighet om vilka samtal som ska hÀnvisar vidare. TillgÀnglighet Àr i sig ett oerhört efterstrÀvansvÀrt mÄl men om det Àr pÄ bekostnad av kvalitén pÄ sjÀlva vÄrden eller rÄdgivningen Àr det inte mycket vÀrt för den enskilde. Just dÀrför Àr det sÀrskilt glÀdjande att vi hittat en vÀg fram som gör att vÀntetiderna sjunker utan att vÄrdrÄdgivningens kvalitet gör detsamma.
Som mÄnga av Region Kalmar lÀns övriga goda resultat gÀller det att vi hÄlla i framstegen som gjorts. Vi i SCV-majoriteten nöjer oss sÄklart inte heller med dessa framsteg, utan tar snarare dem som ett kvitto pÄ att Region Kalmar lÀn Àr pÄ rÀtt vÀg. VÀntetiderna till 1177 pÄ telefon fÄr inte tillÄtas att ÄtergÄ till tidigare nivÄer. FrÄn vÄr sida i politiken mÄste vi fortsatt se till att punktmarkera frÄgan och möjliggöra det fantastiska arbete som alla de som arbetar med vÄrdrÄdgivningen gör. Det Àr nÀr rÀtt förutsÀttningar för medarbetarna finns som de allra bÀsta resultaten uppstÄr för patienterna. I vÄrt lÀn har vi goda erfarenheter av detta. Nationella patientenkÀter, den nationella hÀlso- och sjukvÄrdsbarometern, granskningar frÄn Socialstyrelsen och öppna jÀmförelser visar alla pÄ att Region Kalmar lÀn och dess medarbetare levererar en hÀlso- och sjukvÄrd i toppklass.